Välkommen till BRF HUSARVIKENS STRAND

                                               Välkommen till hemsidan för Bostadsrättsföreningen Husarvikens Strand i Norra Djurgårdsstaden!

Vi är en av tre bostadsrättsföreningar i kvarteret Skuleskogen, i den första etappen av Norra Djurgårdsstaden. Kvarteret gränsar mot Husarviken och Nationalstadsparken. Med 30 min promenadavstånd till Stockholms City bor vi centralt och ändå nära naturen.

Hemsidan vänder sig främst till dig som bor här, men även till dig som funderar på att flytta hit. Har du synpunkter på innehållet? Något tips, eller något som saknas? Kanske har du några bra foton som vi kan använda? Kontakta i så fall webmaster (länk nederst på varje sida).

SENASTE NYTT

2019

Starta appen Google Assistent. Den finns både i App Store (iPhone, iPad) och Play Butik (Android).

Säg sedan "Fråga Husarvikens Strand".

(Vi som bor här vet att det heter Husarviken, med betoning på u. Men det vet inte Google, så om du säger "Fråga Husarvikens Strand" eller "Prata med Husarvikens Strand" 
med betoning på a, så funkar det bäst.)

Du får frågan "Vad vill du veta?" och kan säga t ex

"Var bor Martin?"
"Var bor familjen Hellgren?"
"Vilka bor på Taxgatan 7 våning 3?"
"Och på plan 5?"
"Vad heter kassören?"
"Var bor han?"
"Vilka sitter i styrelsen?"

Med mera - prova själv!

Hur startar man enklast Assistenten? I stället för att trycka på ikonen för Assistent-appen finns det lite genvägar:

1. Om du har en inte allt för gammal Android-telefon: Tryck på hemknappen och håll den nere någon sekund tills Assistenten startar. Eller säg "OK Google". Du kan säga allt i en mening:
"OK Google fråga Husarvikens Strand om Taxgatan 3 våning 7".

2. Om du har en iPhone eller iPad med iOS 12 eller senare, och vet hur man skapar genvägar till Siri, kan du göra det, och sedan säga "Hej Siri OK Google" eller t o m "Hej Siri Fråga Husarvikens Strand".

3. Om du har en Google Home-kompatibel högtalare säger du "OK Google fråga Husarvikens Strand" så att högtalaren hör det.

4. Du kan prova att trycka på den här länken (i din mobil, inte på datorn):
https://assistant.google.com/services/invoke/uid/000000a076085dfd?hl=sv

Vad är det för mening med det här? Se det mest som en kul grej. Vi är nog den enda bostadsrättsföreningen som man kan prata med...

Frågor? Problem? Förslag på mer saker som Assistenten borde kunna svara på? Maila webmaster.

Mycket nöje!
Bo Hellgren

PS Du känner väl till vår app Vem Bor Var? Se längst ner på sidan Medlemmar.

Avisering om obligatorisk ventilationskontroll "OVK" av alla lägenheter.

Lagstadgad ventilationskontroll av alla lägenheter och lokaler kommer att ske
ONSDAG den 13/11 kl. 09.00 - 13.00.

Det är viktigt för godkännandet av OVK att alla lägenheter finns tillgängliga för besiktning.

De som inte är hemma skall se till att lägenheten finns tillgänglig under besiktningstiden.

Kontaktperson från föreningen är Ricard Larsson, 070 319 43 44.

Nycklar kan lämnas till Ricard Larsson på Taxgatan 3, plan 3, kvällarna innan, dock senast morgonen den 13/11 mellan kl. 07.00 - 08.30.

Nycklarna återfås på kvällen den 13/11 från kl. 16.30.

Besiktningsman Ilmo Kekkinen/Vasa-Bygg 070 786 58 04.

Till alla medlemmar i bostadsrättsföreningarna Brygga, Park och Strand.

Information om planerade garantiåtgärder beträffande fasader i vårt kvarter

Vi börjar närma oss slutet av de åtgärder som skett på basis av de garantibesiktningar som gjordes för några år sedan. Det som återstår är åtgärder beträffande våra fasader i kvarteret. Det gäller fasaderna i alla bostadsrättsföreningar; Brf Brygga, Brf Park och Brf Strand men också för Svenska Hus fastighet för hyresrätter.

Vi är överens med MVB Öst AB om att det är de som är ansvariga för åtgärderna och de har garanterat att arbetet ska påbörjas den 1 mars 2020. Arbetet är indelat i 3 etapper varav Etapp 1 är Brf Brygga inkl fasaden vid restaurang Norra Bryggan. Etapp 2 är Brf Park och Etapp 3 är Brf Strand. Arbetet beräknas pågå fr o m 1 mars 2020 t o m våren 2021.

Garantiåtgärderna innebär att vi får en del byggarbeten under den här perioden. Arbetet sker i etapper där varje etapp beräknas ta ca 3 månader. Under denna 3-månadsperiod kan vissa störningar uppkomma även om MVB kommer att försöka begränsa det i största möjliga utsträckning. Vi hoppas ni har överseende med det. Syftet är att fasaderna ska hålla hög kvalitet och ha hög hållbarhet under lång tid. Något som är viktigt för oss alla som bor i kvarteret.

Mer information kommer längre fram. Ambitionen är att alla ska vara väl informerade när väl arbetet påbörjas. Har ni frågor så vänd er till respektive Brf så ska vi försöka hjälpa till efter bästa förmåga.

Stockholm den 18 oktober 2019

Brf Brygga                                         Brf Park                               Brf Strand
Lars Gunnar Svensson                Tom Vreys                           Thomas Parmbäck
Ordförande                                      Ordförande                        Ordförande

Våra tre bostadsrättsföreningar i kvarteret samt hyresfastigheten har ett gemensamt grovsoprum på Husarviksgatan 4.

Där ges möjlighet att slänga pappersförpackningar, wellpapp, glasflaskor, metall-förpackningar samt lampor och mindre elektronikföremål. Tömning sker två gånger per vecka.

Vi är medvetna att rummet är i minsta laget och därför krävs det att samtliga som utnyttjar möjligheten att slänga också bidrar till ordningen i rummet. På senare tid har vi noterat att allt för många använder utrymmet för att slänga annat som tex textilier, större plastföremål, madrasser mm. Detta är utrymmet inte avsett för utan det får var och en lämna på någon av stadens återvinningsstationer.

Vidare så ska kartonger mm. tas isär så att man minskar volymerna och gör det möjligt att packa på ett mer effektivt sätt.

Styrelsen för Skuleskogens samfällighet som ansvarar för soprummet uppmanar därför samtliga boende att medverka till att ordningen i soprummet upprätthålls. I annat fall kommer vi inte kunna erbjuda ett grovsoprum eller tvingas till reglerade öppningstider som övervakas av personal alternativt kameraövervakning.

Stvrelsen 

Styrelsen för Skuleskogens samfällighet vill informera om att i vårt gemensamma garage har det monterats två stycken brandsläckare. Dessa är väl synliga och finns vid uppgångarna till trapphusen vid Husarviksgatan samt Jaktgatan.

Vidare vill vi göra samtliga boende uppmärksamma på att nödutgångar nu är märkta med tydliga skyltar. Samtliga dörrar till garaget ska hållas stängda vilket är en brandskyddsregel.

Vi har noterat att lösa föremål förvaras i garaget exempelvis däck mm. Detta är inte tillåtet utan det ska förvaras i respektive boendes förråd.

Avrinningen av golvet har förbättrats på några platser men vi har uppmärksammat fler platser där det inte fungerar varför arbetet fortskrider.

Till slut vill vi informera om att höstens städdag då garaget ska sopas rent är tisdagen den 22 oktober med början kl. 08:00. Bilarna behöver inte flyttas denna gång då det blir en lättare städning i gångarna med dammsugare.

Styrelsen 

Vi har bytt försäkringsbolag från Länsförsäkringar till Nordeuropa av framförallt två skäl:

  • Nordeuropa erbjuder att bostadsrättstillägget kan ingå i bostadsrättsföreningens fastighetsförsäkring. LF erbjuder inte detta längre.
  • Priset på försäkringsavgiften.

 
För oss medlemmar betyder detta följande:

  • Vi behöver inte i våra egna hemförsäkringar teckna bostadsrättstillägget då detta täcks av den försäkring föreningen har. Observera dock att maximala ersättningsbeloppet är satt till 300.000 kronor.
  • Bostadsrättshavares fasta egendom omfattar den fasta egendom som bostadsrättsinnehavarna har underhållsskyldighet för enligt stadgarna. Det kan t ex vara vitvaror, parkettgolv, spisar m.m. 
  • Hemförsäkringen ersätter bostadsrättsinnehavares lösa egendom och denna försäkring måste man behålla.
  • Skadedjursutmaningar hanteras av Anticimex. Kontakta Anticimex direkt på telefonnummer 075-245 10 00. Ange försäkringsnummer 52-168750-1.

 Läs vidare på sidan Försäkringsärende som har uppdaterats. Vid frågor avseende försäkringen kontakta styrelsen, Thomas Parmbäck.
 
Styrelsen genom
Thomas Parmbäck

Ge dina gamla prylar nytt liv! Popup återbruk i Norra Djurgårdsstan 10 –11 augusti kl 10 –16, på Storängstorget. Här kan du lämna föremål som kan användas på nytt och sånt som ska återvinnas. Hittar du en sak i popupens byteshörna går det bra att ta med den hem.

Vid årsstämman 8 maj valdes styrelse för 2019-2020. Styrelsen som består av samma ledamöter inkl suppleant som föregående period har haft konstituerande möte den 21 maj. Samma uppgiftsfördelning har beslutats för kommande period vilket innebär:

  • Ordförande: Thomas Parmbäck
  • Vice ordförande: Sebastian Svartz
  • Sekreterare: Gunilla Edvinsson
  • Kassör: Bert Conneryd.
Utöver ovanstående finns bl a följande uppdrag fördelade:
  • Fastighet inkl brand och säkerhet: Ricard Larsson
  • Garagekö: Gunilla Edvinsson
  • Nycklar: Jan Arfwidsson
  • Personuppgifter (GDPR): Sebastian Svartz
  • Övergripande information: Gunilla Edvinsson.
(Bo Hellgren fortsätter som webmaster och sköter om hemsidan utan att vara med i styrelsen.)

De reviderade stadgarna, som antogs vid den extra föreningsstämman 2019-01-31, är nu godkända av Bolagsverket. Du kan läsa dem på sidan Stadgar.

Det är dags att byta tilluftsfilter i din lägenhet. Föreningen har köpt in nya filter till alla lägenheter. Bytet gör du själv. Det är mycket enkelt. En anvisning, Byte av tilluftsfilter, finns på sidan Bruksanvisningar.

Antal filter per lägenhet varierar. Vi delar ut lika många filter som du fick förra gången vi bytte filter, för två år sedan Du får även plastpåsar att lägga gamla filter i, innan du slänger dem i Restavfall eller sopcontainern.

Ett fläktaggregat för varje trapphus suger ut luften ur lägenheterna. Det styrs av en givare som känner av undertrycket det arbetar mot. Det betyder att om du inte byter ut dina igensatta filter kommer du att få lägre luftväxling och sämre luft än dina grannar. Dessutom ökar våra elkostnader eftersom fläkten får arbeta hårdare än nödvändigt. Därför ska du byta dina filter, även om du inte tycker att du har något problem med luftkvaliteten.

Hälsningar
Styrelsen

MVB kommer inte att hinna avsluta arbetet med rännan i garaget under torsdagen som planerat. Det innebär att de gör ett temporärt uppehåll för att slutföra allt. En tillfällig ramp kommer att läggas så att alla kommer att kunna köra ut och in i garaget till på tisdag morgon då arbetet återupptas.

Tisdagen den 14/5 stängs garaget mellan kl 08.00 - 17.00 för att arbetet med rännan ska slutföras. Under den tiden kan inte bilar passera ut eller in.

Onsdagen den 15/5 städas garaget.

Torsdagen den 16/5 eller senare slutförs arbetet bredvid rännan (berör endast 1 garageplats). Den dagen kan bilar köra som vanligt.

Viktig information till boende:
 
 MVB kommer att byta rännan i botten av uppfartsrampen i garaget mellan 07.00-16.00 den 8/5 och 9/5.

Det innebär att ingen utfart eller infart till garaget är möjlig under dessa tider och datum.
 
Vänliga hälsningar
Styrelsen

Då vi har överfullt med cyklar i vårt cykelrum, längs väggarna i bilgaraget, i cykelställen på gården och cykelstället mot Husarviken (som knappt verkar användas) kommer vi nu att göra en rensning. Alla cyklar kommer att märkas med en gul remsa/tejpbit den 11 maj, du som äger cykeln har sedan t.o.m. 16 juni på dig att plocka bort den gula remsan/tejpbiten.
 
De cyklar där den gula remsan/tejpbiten EJ plockats bort den 17 juni, kommer att tas bort.
 
Mvh
Styrelsen för
Skuleskogens Samfällighetsförening

Städning av garage och cykelrum kommer att ske den 15/5 ca. 08.00 – 16.00.
 
Golvet ska sopas.
 
Därför måste alla bilar, cyklar och annat flyttas för att underlätta städningen under utsatt tid.
  
Tacksamt
Styrelsen för
Skuleskogens Samfällighetsförening

Lördag 11/5 10-13 är det allmän städdag (gäller hela kvarteret).
 
Kom och hjälp till att hålla ordning på  t. ex. gården, källsorteringsrummet, garaget och källargångar.
 
Egna initiativ är bra. Var och en får hjälpa till med det den vill.
  
Tacksamt
Styrelsen för
Skuleskogens Samfällighetsförening

En container kommer att ställas upp vid cykelställen mot Husarviken.
 
Öppentider: lördag 11/5 10-14 och söndag 12/5 11-15.
 
Allt får slängas utom däck, elektronik och miljöfarliga saker
 
Ps. För att få bättre plats med containern hoppas vi att alla som har sina cyklar parkerade i cykelstället närmast Taxgatan 7 kan flytta på dem senast kvällen den 9/5.
 
 
Tacksamt
Styrelsen för
Skuleskogens Samfällighetsförening

Kallelse med dagordning finns nu på sidan Föreningsstämma.

Årsredovisning med revisionsberättelse finns att ladda ner på sidan Årsredovisningar.

Årsstämman kommer att äga rum 8 maj kl 18 i Kulturcentrum uppe i Hjorthagen. (Samma plats som föregående år). Kallelse kommer.

Filterna, som sitter i vissa element i lägenheterna ska bytas.  Styrelsen kommer att distribuera nya filter till lägenhetsinnehavarna. Lägenhetsinnehavarna byter själva ut de gamla smutsiga filterna mot nya. Instruktioner finns på föreningens hemsida.

Container kommer att beställas till 11-12 maj. Tillfälle till vårrensning.

MVB kommer att vidta åtgärder i garaget i maj. Mer information kommer.

Styrelsen avhöll sedvanligt styrelsemöte 2019-02-19. Vi vill informera om nedanstående punkter:

  • Föreningsstämma kommer att avhållas 2019-05-08 kl 18:00 i Hjorthagens kulturcentrum. Motioner från medlemmarna behöver vara styrelsen tillhanda senast 2019-03-31. Formell kallelse med agenda kommer senast 2019-04-24.
  • Diskussioner inom ramen för garantiåtagandet för fastigheten genomförs regelbundet med MVB. Nuvarande indikation är att åtgärdsplan från MVB, för de större påpekandena, bör finnas framme till sommaren för senare implementation.   
  • Vi har etablerat och dokumenterat en plan för strukturerat brandskyddsarbete med regelbundna uppföljningar och kontroller.
  • Vi har uppdaterat våra ordningsregler och utformat en rutinbeskrivning för försäkringsärenden

 
Nästa ordinarie styrelsemöte sker 2019-04-02.
 
Styrelsen.

Sidan Felanmälan har uppdaterats. Alla fel i gemensamma utrymmen, och fel på sådan lägenhetsutrustning som föreningen svarar för enligt stadgarna, ska nu anmälas med ett kontaktformulär som finns på sidan.

Ibland kan det bli aktuellt att anlita ett försäkringsbolag i samband med ett fel. På den nya sidan Försäkringsärende beskrivs den rutin som gäller i sådana fall.

Styrelsen har beslutat om vissa ändringar av våra ordningsregler. Det handlar främst om brandskydd och om förvaring av brandfarliga vätskor och gaser.

De nya reglerna finns på sidan Ordningsregler.

Vi har alla fått information om hantering av personuppgifter i föreningen (GDPR) i våra brevlådor. Informationen finns också på sidan Personuppgiftshantering. Alla medlemmar ska skriva på bifogat samtyckesavtal och lämna i brevlåda till Sebastian Svartz på Taxgatan 3.

Styrelsen har uppdaterat föreningens ordningsregler. Enligt stadgarna är alla medlemmar skyldiga att följa föreningens ordningsregler. De nya ordningsreglerna kommer att läggas ut på hemsidan.

Styrelsen har gjort en ny försäkringsrutin som gäller om man t ex har fått en vattenskada. Rutinen kommer att läggas ut på hemsidan.

Föreningens träffar med After Work på Norra Bryggan fortsätter under 2019. Sista torsdagen i månaden kl 18.00. Det är bara att gå dit och träffa sina grannar. Ingen anmälan behövs.

Extra stämma för att fatta beslut om föreningens stadgar kommer att äga rum på After Work den 31 januari. Se anslag i entreerna.

Årsstämma är planerat till 8 maj kl 18.

Styrelsen

KALENDER